Przez jedenaście ostatnich lat pracowałem w małej firmie produkującej meble. Prawdę mówiąc, była to moja pierwsza praca, dlatego coraz częściej zastanawiałem się, jak to jest pracować gdzie indziej. Koledzy pracujący w większych przedsiębiorstwach opowiadali mi o swoich miejscach pracy i słychać było różnice – mieli różne benefity dla pracowników i zupełnie inną organizację pracy. Któregoś dnia dostałem ofertę przejścia do dużej firmy i postanowiłem z niej skorzystać.

Postrzeganie firmowych kopert przez klientów

koperta firmowaZmieniając pracę zdawałem sobie sprawę, że wiele rzeczy będzie innych, niż do tego przywykłem. Faktycznie, mój nowy pracodawca zapewniał więcej składników pozapłacowych, jak opieka medyczna czy karta sportowa. Największą różnicę zauważyłem jednak w odbiorze spółki przez jej klientów. Widać było, że jest ona traktowana jako sprawdzony i solidny partner biznesowy. Zapytałem więc kolegów, jak osiągnięto taki odbiór przez klientów, ale ich odpowiedź zupełnie mnie zaskoczyła. Okazało się, że postrzeganie przedsiębiorstwa przez klientów bardzo mocno zmieniło się od wprowadzenia firmowych kopert i specjalnego papieru, jakie są wysyłane do partnerów biznesowych. Zaciekawiony postanowiłem sprawdzić, na czym polega sukces. Koleżanka w sekretariacie z dumą pokazała mi cały komplet i muszę przyznać, że koperta firmowa faktycznie sprawia wrażenie prestiżowej. Przede wszystkim nie jest biała, co od razu rzuca się w oczy, a nadrukowane na niej logo spółki idealnie dopełnia całości. Podobno wszystko dzięki wynajęciu agencji marketingowej, która pomogła w zmianie wizerunku firmy. Koperty są oczywiście droższe, ale szef uznał, że jest to gra warta świeczki. Bardzo lubi słuchać pochwał od klientów związanych z tą zmianą i podobno często słyszy, że firma automatycznie jest postrzegana jako bardziej prestiżowa.

W moim poprzednim miejscu pracy nie zwracano uwagi na takie drobiazgi i w ramach wiecznego cięcia kosztów korzystano ze standardowych białych kopert. W związku z tym trudno się dziwić, że i sama firma była odbierana jako standardowa, przez co trudno było o zdobycie bardziej lukratywnych zleceń, co z kolei wstrzymywało jej rozwój na przestrzeni lat. Mój nowy pracodawca pokazał, że inwestycja w tak prostą rzecz jako koperty firmowe może przynieść więcej korzyści, niż można byłoby się spodziewać.